Ce animal ar putea fi simbolul României?

Tuesday, January 13, 2009

Publicaţia franceză La Tribune a iniţiat o campanie pentru alegerea animalului-simbol al Europei, scrie Cotidianul, care preia ideea şi o aplică şi asupra ţării noastre. Ariciul, calul, porcul şi zimbrul sunt cele patru variante pe care ziarul le ia în considerare pentru o prezumtivă reprezentare heraldică a României.

Eu cred că singurul animal potrivit este oaia. Ne convine sau nu, “Mioriţa” reflectă atitudinea spiritului românesc faţă cu istoria. Ba mai mult, “în lumina” ultimelor decenii, atitudinea ciobanului este una remarcabilă şi onorantă prin raportarea sa la verticala transcendentă, într-o Românie în care orizontalul tinde să devină unică axă şi dimensiune.

În ceea ce priveşte Europa, văd două posibilităţi: calul sau porumbelul. Ce părere aveţi?

45 raspunsuri to “Ce animal ar putea fi simbolul României?”

  1. eu unul nu vreau oaia. nu ma reprezinta nicicum Miorita – poate doar cea bilingva :) Cumva, sunt convins ca foarte multi altii nu se simta reprezentati de ideea din Miorita. Nu cautam totusi altceva ?

    #1860
  2. Andrei: Ştiu că există o “mişcare” de respingere, însă, vrem, nu vrem, dacă privim detaşat, dacă suntem cinstiţi cu noi înşine, nu bovarici, dacă ne uităm după firul roşu şi nu ne lăsăm furaţi de wishful thinking, oaia e. Maxima concesie e că am avut şi câţiva berbeci.

    #1862
  3. @mihnea

    corect! am adaugat si oaia. desi am nedreptatit-o vreo doua ore, sunt sigur ca va recupera.

    #1863
  4. scroafa sa nu fie, ca-i facem lobby lu’ secu

    #1864
  5. Mihnea, nu pot sa contest – din pacate – ca ai dreptate. Aia am fost. Aia suntem. Doar ca eu nu ma simt reprezentat. Sau ca sa fiu onest pana la capat, sper foarte tare sa nu ma reprezinte :)

    #1865
  6. Desi la nivel personal sunt de acord cu Andrei, trebuie sa recunosc ca poporului roman i se potriveste oaia. Suntem o turma de batuti de freza.

    Cat despre Europa, calul mi se pare cel mai reprezentativ. Ar fi ironic ca porumbelul sa fie simbolul continentului care a dat lumii cele doua razboaie mondiale.

    #1866
  7. Costin: Sunt onorat.

    Andrei: Eu cred că un mare pas înainte ar fi să nu ne mai fie jenă/ruşine/silă de cine/ce suntem. Da, oaia are probleme la capitolele “acţiune”, “curaj”, “personalitate”, are nevoie de conducător, merge în turmă, dar parcă are şi nişte calităţi :) Vorba aia, ce ne dă nouă oaia?

    byubay: Da, şi eu aş înclina spre cal, însă, când ne gândim la porumbel, ar trebui să scăpăm de clişeul cu pacea, pentru că asocierea lor e de dată recentă, adică din secolul XX.

    #1867
  8. Mihnea, pai nu mi-e jena de cine sunt eu. Dar n-as vrea sa fiu luat.. cu turma, ca sa zic asa.

    #1868
  9. davidv

    Porcul.

    Nu mancam decat prea putina oaie. Mancam porc. Craciunul romanesc inseamna toba, caltabos si sarmale.

    #1869
  10. Andrei: Dar de toţi cei din care te tragi ţi-e jenă?

    davidv: Să înţeleg că eşti adept al principiului “suntem ceea ce mâncăm”?

    #1870
  11. oricum, discutia a deviat un pic. oaia ca oaia, dar Miorita CHIAR nu ma reprezinta.

    #1871
  12. cred ca de jumate de an vreau sa scriu un text intitulat “Republica Mioritică România” si nu mai apuc din cauza ca n-am fost in stare (n-am avut timp, de fapt) sa il ilustrez cu o stema derivata din Miorita… Deci da, sint de acord ca oaia ar fi cea mai potrivita, spiritul de turma ne caracterizeaza, ca natie, din plin.
    Cit despre Europa… as miza pe porumbel.

    #1872
  13. bivolul. sau bourul.

    #1873
  14. Andrei: Nu înţelegi că nu trebuie să te reprezinte PE TINE, ci PE NOI?

    #1874
  15. eu pentru Europa as alege catarul. Pt ca e un conglomerat genetic de cai cu magari!

    #1875
  16. nu, de-ai MEI nu mi-e jena deloc. de cei din care ma trag EU – ma rog, pana la a 3-a sau a 4-a spita, ca mai departe nu stiu. poate daca as stii, mi-ar fi.

    #1876
  17. Alex: De ce porumbel?

    Leti: De ce?

    #1877
  18. pai eu ce tot spun ? :) ca PE MINE nu ma reprezinta. :) )

    #1878
  19. Lupul! Pentru ca era simbolul dacilor si pentru ca aceste animal a fost privit de români cu oarece frica. O alta varianta ar fi zimbrul ca sa tinem asa la simbolistica heraldica a tarilor române…

    #1879
  20. Cristian: Ok, cele două simboluri au tradiţie heraldică, dar sintetizează vreunul istoria românilor?

    #1880
  21. Dan

    România: Râsul (de necazul altuia)
    Europa: Vaca (de muls)

    #1882
  22. davidv

    “davidv: Să înţeleg că eşti adept al principiului “suntem ceea ce mâncăm”?”

    Buna intrebare. Nu am formulat niciodata gandul asta, dar acum ca zici, da, cam suntem (si toti ceilalti, de asemenea).

    #1885
  23. de’aia ca timbrul cu cap de bour costa mult pe piatza filatelica :D dar nu e un argument.

    Mai degraba ni s-ar potrivi ca animal nevastuica, pentru ca e un animal care se… descurca… ca si romanul. E isteatza. Si mi se pare ca e si cam hotzomanca…

    OI nu suntem deloc, pentru ca suntem foarte dezbinatzi, mai degraba capra… deci spiritul de turma nu ne caracterizeaza mai mult decat pe alte popoare… NU ni se potriveste OAIA.

    oaia e atata de benigna, fa ce i se zice… in schimb noi, la nivel european, suntem o fire mai deranjanta si naravasha.

    #1886
  24. daca ar fi sa marturisesc un gand ascuns, mie mi.ar placea LILIACUL:D

    suntem recunoscutzi ca infractori, infractorii actzioneaza noaptea:D

    si in acelasi timp suntem niste neintzeleshi….

    si e cool. dar nu as vrea sa impart acest simbol transilvan cu alde alte regiuni romanesti:D

    #1887
  25. Leti: Ai dreptate, oaia nu ne “rezolvă” în totalitate. Întrebarea e: există un animal care nu reacţionează decât atunci când e în pericol şi care, în rest, e descurcăreţ, inofensiv şi petrecăreţ? :)

    #1888
  26. licurici

    da. maimuta. :)

    si pt europa as pune pestele, pt că suntem aproape toți europenii creștini.

    #1889
  27. Gutza

    :) păi nu oaia e simbolul “mioriticului”, ci ciobanul; oaia din Mioriţa e simbolul Securităţii, al SRI-ului, că îi aia care la ştie pe toate, care trage cu urechea, care informează :)

    aşa că mai degrabă cred că ni se potriveşte bourul sau zimbrul, nu pentru tradiţia heraldică, ci pentru că suntem şi noi un popor pe cale de dispariţie (a identităţii, dacă nu ne trezim la timp) şi pentru că e un simbol al faptului că nu ştim să avem grijă şi să păstrăm ceea ce avem de valoare

    #1890
  28. licurici

    m-am distrat zicând maimuța, dar dacă mă gândesc mai bine, chiar cred că ni se potrivește. imităm ușor, suntem agili, păstrăm legăturile de rudenie, dar avem și o doză de egoism, suntem descurcăreți și în același timp furăcioși, avem simțul umorului și știm să ne maimuțărim mai mult ca alte nații, dar la o adică putem fi afurisiți dacă ne calcă unul sau altul pe coadă. un fel de maimuțe :)

    #1891
  29. licurici: Maimuţa nu trăieşte în spaţiul carpato-danubiano-pontic, deci nu se pune :) Trebuie să ne regăsim în acest simbol.
    Peştele e o idee interesantă, dar cred că francezii nu l-au inclus în lista de propuneri trimisă Parlamentului European. Poate dacă le venea ideea înainte de 1789… :)

    #1892
  30. Gutza: Mie, bourul îmi transmite un sentiment milenar, rumegător, de răbdare nesfârşită, ceea ce se potriveşte, însă parcă e prea relaxat şi sigur pe sine pentru a fi soluţia problemei :)

    #1893
  31. licurici

    păi, să îi tragem de mânecă să-l includă. :)

    iar dacă trebuie să fie din spațiul ăsta, atunci optez pentru lupoaică (nu lup!) sau pentru acvilă.

    #1894
  32. Unlucky strike

    Vulpea.

    #1895
  33. licurici

    da’ văd că francezii au inclus elefantul și leul pe listă, care nu sunt în europa. așa că putem pune și noi maimuța :) )

    #1896
  34. Unlucky: :)

    licurici: Atunci chiar am fi ca maimuţele :)

    #1897
  35. licurici

    :) )))) drept, da’ zi și tu dacă nu ni s-ar potrivi ca fel de a fi. chiar și cotidianul i-a imitat pe francezi, nu? :D

    #1898
  36. C.

    Romania? Vulpea: animal autohton, frumos in aparenta, smecher si egocentric in esenta. :-)
    Europa: porumbelul ar fi frumos, pentru ca este, intre altele, si un simbol crestin (se si potriveste cu cele 12 stelute de pe drapelul Consiliului Europei, adoptat de institutiile UE); Dar cand America merge cu vulturul, Asia cu tigrul (?), trebuie ceva “match”, ca la “Animale din continente”: Ce bate vulturul si tigrul? Calul? No way! Un urs poate, dar e prea nemtesc.
    Lasand gluma la o parte e clar ca simboulul Europei Unite trebuie sa zboare, sa inspire incredere si speranta: porumbelul este!

    #1899
  37. licurici

    siiigur, C., ridică-l pe ardelean la nivel de simbol al româniei. no way :) ))

    iar porumbelul nu e bine pt că poate fi oricând prins și mâncat de vulturul american.

    #1900
  38. Pt. Romania, as crede potrivita pupaza, (din binomul “cucul si pupaza” sau poate-n loc de cuc un berbec :) ) iar pt. Europa, renul lui Mos Craciun… :)
    (nu pot sa iau in serios emblema niciuneia, francezii au un umor aparte :) )

    #1904
  39. leti

    de acord pentru vulpe!!!
    e isteatza, petrecareatza si si hotzomana. si in acelasi timp e familista:)
    de acord si cu pestele pentru Eu, pt ca prin dominarea marii s.au extins europenii spre noi teritorii….

    pe de alta parte argumentatzia ca suntem crestini (radacinile iudeo.crestine ale europei au fost puternic contestate la nivel de constitutie europeana) ar fi doar un obstacol in loc sa fie asul castigator.

    #1909
  40. fia

    graurul.
    pentru ca manaca ciresele din ciresii plantati de altii :)

    #1913
  41. roxana

    Ciinele!
    cred ca poate sa fie simbolul Romaniei, din cite stiu, a fost cel mai ocrotit…

    #2001
  42. Pt. noi: zimbrul, la noi fiind unul dintre animalele protejate. Pt. Europa … porimbelul (simbol al pacii si al libertati).

    #2004
  43. roxana

    Adrian, citi zimbrii mai sint acum in Romania?
    La comentariul meu despre ciini, cuvintul “protejat” trebuia sa fie in ghilimele.

    #2030

Lasa un comentariu


7 + 3 =

Search / Caută în site