“Obscurantismul” ortodoxiei şi “pierzania” progresistă. Privire asupra unei răni deschise

Friday, January 30, 2009

Disputa privind cipurile biometrice are efectul unui plasture desprins prematur de pe o rană adâncă.

În lumea de azi, hipnotizată de progres şi ghidată de presă, un credincios care nu tace e considerat de “oamenii realităţii” ca fiind ciudat, depăşit sau, în cel mai rău caz, fanatic. Reciproca: ignorarea oricăror îndeletniciri duhovniceşti este văzută dinspre parohia practicanţilor ca un semn al pierzaniei fără scăpare.

Astfel, în România, între români, dialogul îngăduitor şi acceptarea diferenţei sunt victime sigure ale unei tensiuni uriaşe care stă să erupă. Între creştinii ortodocşi care-şi apără credinţa şi adepţii noului iluminism global s-a creat o prăpastie atât de mare şi un dispreţ atât de bine înrădăcinat, încât eventualii moderatori, aceia care ar risca o tentativă de punte în scopuri sociale sau naţionale, ar trebui să facă o echilibristică cvasi-imposibilă dacă nu ar fi lapidaţi în prima fază din ambele sensuri.

Prima “tabără”, cu toate că e majoritară, se simte discriminată şi persecutată deoarece în multe luări de poziţie ale intelectualităţii este catalogată ca obscurantistă, retrogradă, anti-europeană. Pe scurt, o presupusă frână. Are însă avantajul unei certitudini de sine determinate de faptul că şi-a găsit calea şi că aceasta se scrie cu “C” mare.

A doua tabără – minoritară, dar mult mai prezentă în spaţiul mediatic – se plânge şi ea de discriminare, invocând o subtilă ofensivă a Bisericii care ar urmări controlul asupra statului laic sau, în varianta alarmistă, instaurarea unui stat teocratic. Avangarda acestei grupări nu se sfieşte să asocieze tradiţionalismul autohton cu extremismul islamic, astfel că, în discursul public, nu mai e nici o noutate când unui militant ortodox i se pune eticheta de “taliban”.

Rezultatul este o o ură biunivocă, izvorând, pe de o parte, din vidul de lectură al fiecărei tabere în ceea ce priveşte idealurile celeilalte, iar, pe de altă parte, din stresul unei delimitări rapide în cazul oricărei dezbateri publice acute.

Ortodocşii practicanţi sunt trataţi de progresişti de la înălţimea suverană a cuiva care, de pe scara evoluţiei istorice, se uită în jos spre “întunericul” medieval. Răsturnând perspectiva, moderniştii sunt văzuţi de credincioşi ca victime sigure, robi ai propriilor trupuri, iar lumea de azi este bolnavul aproape incurabil de la care ei s-au contaminat fără să realizeze.

Pe zi ce trece, această rană creşte şi puţini îşi asumă dificila misiune de chirurgi sociali. Capii Bisericii par incapabili de a formula public diagnostice şi de a recurge apoi la tratamentul adecvat, iar elita intelectualităţii sceptic-atee, precum şi susţinătorii ei din presă sunt mai preocupaţi să strige periodic, precum Petrică din poveste, “Săriiiţi, statul laic e ameninţat!”. Între retractilitatea unora şi activismul găunos al celorlalţi, România fierbe.

15 raspunsuri to ““Obscurantismul” ortodoxiei şi “pierzania” progresistă. Privire asupra unei răni deschise”

  1. A.B

    Tin sa va anunt ca de cateva zile de cand mama dvs. mi-a spus de blogul dvs. citesc cu nesat si savurez in acelasi timp articole dvs. Ma bucur ca ati sesizat “trend”-urile care exista la ora actuala in societatea romaneasca. Din pacate si prima “tabara” – cum ati numit-o – se imparte la randul ei intre “traditionalisti” si “modenisti”… si spiritul latin “lasa-ma sa te las” care careacterizeaza toata zona Balcanilor isi face vadit simitia prezenta in acest “confict” in sensul ca nu exista o mobilizare masiva nici din partea primei “tabere” nici din partea celei de-a doua… Majoritatea asteptam ca “vecinul” sa faca primul pas, sau oare am cazut intr-un laxism contagios?
    Oricum, felicitari pt BLOG! 😉

    #2667
  2. A.B.: Eu sper ca acel “prim pas” să fie o mînă întinsă sau o invitaţie la dialog, nu un prim tranşeu săpat. Vă mulţumesc pentru vorbele bune.

    #2668
  3. […] “Obscurantismul” ortodoxiei şi “pierzania” progresistă. Privire asupra unei răni deschise… […]

    #2669
  4. ovi

    cam asa mi se pare si mie ca se prezinta situatia in privinta diferentelor dintre crestinii ortodocsi, practicanti sa zic, asa, scuze daca ti se pare cliesu, si cei care poate sunt si unii dintre ei botezati in aceasta credinta dar cumva parca o contracareaza.

    Dan Puric zice ca primul pas e sa-l marturiseti pe Hristos acolo unde esti. Poate nu retin exact, dar asa cumva zicea, parca.

    #2671
  5. Gutza

    Steinhard în “Jurnalul fericirii”, făcând trimitere la Lev Şestov: “De peste o sută de ani oamenii se ceartă. Unii zic că ne tragem din maimuţe, alţii că am fost creaţi de Dumnezeu. Eu zic că şi unii şi alţii au dreptate. Există oameni care au fost creaţi de Dumnezeu şi oameni care se trag din maimuţe” (citarea e aproximativă)

    Nu doar ortodoxia este domeniul în care lipseşte total comunicarea, în care nu există dialog, în care nu se acceptă diferenţa, în care taberele se exclud reciproc. Din păcate, soluţia lui Şestov nu se poate aplica, pentru că, inevitabil, intervine interacţiunea.

    Înafara topicului, sunt curios care a părerea ta despre celulele stem şi bio-tehnologie. Cât şi până unde se poate “schimba” la un om, pentru a rămâne om şi, mai exact, pentru a rămâne acelaşi om.

    #2672
  6. marcello

    Nu as spune ca intre cele doua extreme este o prapastie fara fund. Cred ca si in acest plan nuantele sunt multe in societatea romaneasca. Avem insa o presa cam in alb si negru (in sensul de “ori unii ori altii”, nu de “pozitiv-negativ”), parca incapabila de a nuanta.
    Eu unul, spre exemplu, sunt un credincios practicant (cel putin asa imi place sa cred). Nu merg la biserica in fiecare duminica, dar cel putin o data pe luna ajung la Sfanta Liturghie. Uneori postesc, alteori nu. Cateodata mai spun o rugaciune, nu de cate ori ar trebui. Cu toate acestea, fata de cei care se tarasc in coate si in genunchi in jurul unei biserici sau care se calca in picioare ca sa atinga niste sfinte moaste, ma simt strain. Nu pot vedea in ei un model. Ma simt la fel de departe ca si fata de intelectualii atei, vajnici aparatori ai statului laic (aici s-ar putea discuta putin despre interese si convingeri).

    #2673
  7. marcello: Uite, tu pari a fi unul dintre acei posibili moderatori.

    #2675
  8. Ina

    Sunt mari diferente intre noi ortodocsii. Oare ce se mai numeste ortodox practicant daca nu mergi in fiecare duminica la biserica, daca nu te rogi in fiecare dimineata si seara? Unde este practica sau legatura ta cu Hristos?

    Parintele Arsenie spune ca crestinul e bine sa stea cu gandul tot timpul la Dumnezeu, sa aiba o rugaciune continua.

    Ma trezesc ca discut cu rude crestin ortodoxe traitoare si cand vorbesc despre un sfant sau vreo problema actuala legata de vremurile pe care le traim, imi spune: lasa astea, hai sa vorbim despre ale noastre. Intrebarea mea simpla este: care sunt ale noastre?

    Care sunt problemele sau bucuriile noastre comune, ale crestinilor ortodocsi?

    Doamne ajuta

    #2676
  9. pana reusesc sa ma gandesc la un raspuns pertinent, vreau sa precizez ca nu sunt petrica, sunt gabi :)

    #2678
  10. Cred ca rana e a limbajului, nu a societatii. Cele doua tipologii majore schitate dihotomic mai sus sunt prea largi, ca sa functioneze. Apoi, e normal sa fie in opozitie, conflictuale, daca sunt doua.

    #2681
  11. Aquarius

    Bine zis Ina:)

    #2705
  12. […] O varietate de atitudini in presa pe tema mitingului impotriva pasapoartelor biometrice. De la relatari oarecum neutre si incercari de evaluare semidetensionate, la cele ale organizatorilor sau celor care au rezonat cu acest eveniment, apoi ale celor care, in reportaje unilaterale (si, pe alocuri, camera video intr-o pozitie improbabila), isi apara viziunile anti-anti-cip-ate,  pina la unele (printre care si noi) care sanctioneaza partizanatul celor din urma. Pentru cei care vor sa afle mai multe despre miting, un punct bun de plecare este chiar una din vocile din Coalitia Impotriva Statului Politienesc. Si va recomand perspectiva lui Mihnea Maruta. […]

    #2724
  13. Eugen

    Parintele Filoteu, de la Manastirea Petru Voda, despre acest subiect: http://www.1tvbacau.ro/video/%E2%80%9CMarturisirile%E2%80%9D-parintelui-Filoteu–v37.html

    #2822
  14. Eugen: Mulțumesc pentru link.

    #2823
  15. […] chiar una din vocile din Coalitia Impotriva Statului Politienesc. Si va recomand perspectiva lui Mihnea Maruta. Un semnal international despre manifestatie aici. Pentru cei care au rabdare sa citeasca […]

    #2856

Lasa un comentariu


× 2 = 6

Search / Caută în site